Mida arvab sojast doktor OZ?

Inimestele on natuke segaseks jäänud populaarse telemehe doktor Oz seisukoht soja kohta.

Dr. Oz on soja teemat käsitlenud tihti. Tema retseptikogus on ca 90 retsepti sojatoodetega. Oma värskeimas soja teemalises artiklis (detsember 2012) “Soy: The Good, the Bad and the Best” ütleb Dr Oz soja kohta lihtsalt:

kasutage võimalikult naturaalseid sojatooteid ehk ilma lisanditeta või valmistage ise. Siis on soja väga hea teie tervisele. Lisaks soovitab, nagu kõik teisedki, et soja tarvitage päevas paar portsu, nt pool tassi tofut, 1 tass sojapiima vms.

Mida ütleb doktor Oz soja kohta

Vältige töödeldud sojatoite – energiabatoonid, burgerid jms väga rafineeritud toite, kuna neisse on lisatud palju muid toiduaineid nagu näiteks rasv, suhkur, konservandid jne.

Näiteks soovitab Dr. Oz juua naturaalset sojapiima, mille olete ise valmistanud või ostnud mõnest poest. Ta ei soovita sojapiimasid, mis on valmistatud soja proteiinist või soja isolaadist.

Jälgige ka müüdavate sojatoodete säilivusaegu, mida pikemad need on, seda suurem on tõenäosus, et sinna on lisatud palju säilitusaineid.

Lisaks toob Dr. Oz esile, et näiteks enne lõplikku valmimist korjatud, keedetud või aurutatud sojaoad ( nn Edamame ) on väga rikkalik valguallikas. Pool tassi Edamame annab meile 8 grammi valku, mis on umbes 3 korda rohkem kui ükski teine söödav taim.

Dr Oz. kummutuab ka väited nagu: “soja tekitab rinnavähki” ja “soja on ohtlik südamele” ning “soja on kahjulik kilpnäärmele”.

Soja ei tekita rinnavähki

Osad teadlased on seostanud soja östrogeeniga ja rinnavähiga, sest soja sisaldab taimseid kemikaale mida nimetatakse isoflavoonideks. Neid leidub väikestes kogustes paljudes kaunviljades, teraviljas ja köögiviljas. Sojaoad on aga kõige suurem isoflavoonide allikas. Samas ei ole isoflavoonide mõju sarnane östrogeeniga, lisaks on teada, et isegi loomse östrogeeni mõju on üle kahe korra suurem. Inimese östrogeeni on üle 1000-korda tugevam.

Isofalvoonid, mida soja sisaldab, aitavad reguleerida rakkude kasvu, mis tegelikult on kaitse mõnede kasvajate vastu. Samuti mängivad nad rolli vere kolesteroolitaseme reguleerimisel.

Soja on kasulik südamele

Soja on hea südamele. Sojatoitude igapäevane tarbimine aitab langetada vererõhku. Uurijad on seisukohal, et isoflavoonid aitavad kehal toota lämmastikoksiidi, mis laiendab veresooni ning vähendab vere survet veresoonte seintele.

Soja sisaldab suures koguses tervislikke valke ja kiudaineid. Kiudained aitavad vähendada halba kolesterooli. Dr Oz kinnitab, et soja on palju parem valguallikas südame tervise seisukohast, kui küllastunud rasvaderikkad loomsed toiduained.

Soja ei ole kahjulik kilpnäärmele

Uuringud näitavad, et soja ei mõjutada kilpnäärme talitlust. Siiski, soja võib olla ohtlik neile, kel on kilpnäärme probleem ja kes tarvitavad kilpnäärme ravimeid. Oht ei seisne soja mõjus kilpnäärmele, vaid soja võib mõjutada kuidas keha omastab ravimeid seedetrakti kaudu ehk ravimite tõhusus võib väheneda.

Kui te kasutate kilpnäärme ravimeid, siis jätke ravimite võtmise ja soja tarvitamise vahele 1-2 tundi vahet, et garanteerida ravimite tõhusus. Lisaks võite alati konsulteerida oma raviarstiga.

Vaadake ka järgnevaid saatelõike:

 – Tõde soja kohta – kasulik või kahjulik
 – Kõik sojatooted ei ole võrdsed

 

Jõulutoitude retseptid

 Joulud 2015

Määrded ja kreemid

 Suveeri 2013

Pudrud ja omletid

 Suveeri 2013
GMO vaba soja

Uudised

Sojaliit pakub partnerlust Eesti oma sojasordi kaasomandi näol. Põhjalikum teave tel. 53584108 või e-post: info@sojaliit.ee
detsember 2017
E T K N R L P
« nov.    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031