Kasulik ja head maitseelamust pakkuv miso – mis see on?

misoMiso on tavaliselt sojaubadest valmistatud väga soolane kääritamisseenega kääritatud pasta, mida tehakse ka riisist ja odrast.

Misot on juba tuhandeid aastaid valmistatud Hiinas ja Jaapanis. Sõltuvalt valmistamisviisist on miso sorte väga palju. Kääritamine võib kesta aastaid, kuid valmistatakse ka kiirmisot, mis ei ole nii kvaliteetne. Miso koostisosad on eranditult naturaalsed. Saadakse tihe pasta.

Igal misol on oma värv, tekstuur, maitse ja aroom, erineb ka toiteväärtus. On valge miso, punane ja segavärvi miso. Tavaliselt on tumedam miso rohkem käärinud ja soolasem, heledam miso valmib lühema käärimisajaga ja on magusam. Odramiso on tumedam kui riisimiso.

Miso pastad on erineva fermenteeritusastmega, hummusesse sobib kõige paremini valge miso, mis on kõige vähem fermenteeritud, maheda maitsega ja pole liialt soolane. Lõhnab see kergelt puuviljaselt ja värskelt ja toitudesse annab sügavust ja mõnusat maitsekombinatsiooni, umami maitset.

Miso toiteväärtus sõltub koostisest ja valmistamisviisist. Sojamiso on suurepärane tsingiallikas, sisaldab rauda, riboflaviini, foolhapet, B6- ja B12-vitamiini, kaltsiumi ja kiudaineid. Pastöriseerimata miso on väga toitev, sisaldab ensüüme ja elusorganisme, eriti piimhappebakterid. See on väga kasulik soole mikrobiootale.

Kääritamisel suureneb kahe olulise aminohappe metioniini ja lüsiini hulk. Misot pannakse suppidele, kastmetele, puljongitele, putrudele, salatitele, köögiviljadele, tofule, mereandidele, lihale, linnulihale, munadele, aga ka pannkookidele ja marinaadidele.

Miso lisab toidule maitset ja suurendab selle toiteväärtust. Paljudes retseptides võib miso asendada soola ja tamarindiga. Misost keedetakse Jaapanis väga populaarset suppi. Magusamat misot kasutatakse peamiselt köögiviljade, kastmete ja magustoitude lisandina. Misoga võib asendada hommikukohvi, kuna see on suurepärane ergutaja.

Miso head omadused:

  • ergutab
  • suurendab maomahla eritumist
  • tugevdab immuunsust ja on antioksüdantiderikas
  • on hea seedetegevusele
  • taastab heade soolemikroobide kooslust
  • sisaldab B-grupi vitamiine, kaasa arvatud B12, mistõttu sobib taimetoitlastele
  • tugevdab verd
  • aitab väljutada kehast toksilisi aineid
  • kaitseb saastunud keskkonna kahjulike mõjude eest.

Allikas Postimees Naine

Jõulutoitude retseptid

 Joulud 2015

Määrded ja kreemid

 Suveeri 2013

Pudrud ja omletid

 Suveeri 2013
GMO vaba soja

Uudised

Sojaliit pakub partnerlust Eesti oma sojasordi kaasomandi näol. Põhjalikum teave tel. 53584108 või e-post: info@sojaliit.ee
detsember 2017
E T K N R L P
« nov.    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031